Divatikonok – 80 felett is töretlenül: Pierre Cardin

Posted on Posted in Trendelő

Cardint a divatiparban a szabadalmaztatás úttörőjeként tartják számon, talán nem is véletlenül, hiszen eddig ezernél több termék viselheti a jól csengő Cardin nevet. A mester nevét kölcsönözte egy terméknek, majd az ebből származó nyereségből természetesen „beszedte” részesedését.

Neve ott szerepel 1960 óta az öt legismertebb francia között, pedig 1922-ben még Pietro Cardini néven látta meg a szép napvilágot Olaszországban, San Biagio di Callaltában, egy borkereskedő legkisebb, hetedik gyerekeként. Ha nálunk született volna, akkor bizonyára azt mondanánk,  a mesék tanúsága szerint sorsszerű volt, hogy a hetedik és legkisebb fiúra nem mindennapi jövő vár. Lehet, hogy Olaszországban is hasonlóan szól a fáma?

Egy pálya és állomásai

pc_ff.jpgA szülők építésznek szánták, de az ifjú már otthon egy szabóműhelyben inaskodott, és a háború vége előtt, 1944-ben Párizsba is költözött. Itt kapott rajzolói munkát a Paquin Divatháznál – amelyet még 1891-ben Jeanne Paquin alapított –, és majdnem rögtön egy ragyogó lehetőséget is, ugyanis Cocteau Szépség és szörnyeteg című filmalkotásának jelmezeit tervezhette meg az ifjú Cardin. Ezt követően sokakhoz hasonlóan ő is Diornál dolgozott, ahol a híres „New Look” kollekcióba tervezett rövid, az alakot hangsúlyozó szoknyákat, itt alkotta meg híres bárkosztümjét is.

1949-ben látta elérkezettnek az időt, hogy kitalálja és kialakítsa saját divatházát. Bár a női divatban is elévülhetetlen érdemeket szerzett, mégis a férfiruházat forradalmasítójaként tartják számon. Főleg az ingek és a kiegészítők terén lehet hálás a mesternek az erősebbik nem.

1959-ben született meg  „ready-to-wear” kollekció, és a kis szériában készült darabokat a híres Lafayette áruházban is meg lehetett venni. Cardin az „olcsóbbság” érdekében pl. a kézi varrást gépivel helyettesítette, meg ugye, a szériaszámok is megugrottak kicsit… Természetesen a szakma „nekiment”, hogy aprópénzre váltja tehetségét, de a nagy sikert látva, mondani sem kell, hamarosan követték a példát.

Ő volt az első európai  tervező, aki a japán piac felé fordult, miután 1959-ben odautazott. Kihagyhatatlan lehetőséget látott az országban, és lassan beszivárogtatta a francia divatot csakúgy, ahogy később Kínába is.

1960-ban mutatta be férfiaknak szánt készruha-kollekciójának darabjai között az ujjatlan szmokingot.

Egyébként is a hatvanas évek hozták számára a legnagyobb sikereket.

pc_gr.jpg’62-ben bevezette a „Space Age Look” irányvonalat. Merev, rövid tunikák, sisak, védőszemüveg használata jellemezték a kollekciót. Divatba hozta a gallér és ujj nélküli miniruhákat, amelyek geometriai mintákkal díszítettek voltak – általában három élesen elütő rombusz vagy koncentrikus körök jellemezték ezeket a darabokat. ’66 környékén találta ki az uniszex viselet divatját, de ez akkor még nem igazán terjedt el, azt gondolom, talán igazán sohasem.

Az élvonalban volt akkor is és most is, csak kicsit mindig másképpen. Ott volt a topcsapatban,  amikor a tervezők elkezdtek a védjegyükkel ellátott készruhákat gyártatni. Kelet-Európába is az elsők között érkezett: tervezett egyenruhákat – pl. a MALÉV személyzetének –, de nevéhez fűződik az olimpiára utazó magyar sportolók formaruhájának megalkotása is.

1970 óta az Espace Pierre Cardin Theatre tulajdonosa, ami színház, kiállítóterem és vendéglátóegység egyszerre. A Pierre Cardin Társaság igazgatója, továbbá 1981-ben, Párizsban megvásárolta a Maxim’s étterem- és szállodalánc első tagját, majd továbbiakat Moszkvában, New Yorkban és Pekingben. Ezenkívül cége virágokat, csokoládét és borokat is forgalmaz.

Üzletszervező és licenckirály

Pierre Cardin a Francia Becsületrend lovagja, a Mérité rend parancsnoka, és egyetlen divattervezőként a francia szépművészeti akadémia (Académie des Beaux-Arts) tagja.

Több más nagysággal együtt az UNESCO tiszteletbeli nagykövete. Szakmai munkássága és Franciaországért tett felbecsülhetetlen érdemei mellett legalább olyan súlyú Cardin üzletszervezési tevékenysége is, amely az egész divatiparnak szolgált útmutatóul. 

A fontos divattervezők közül elsőként használta márkanevét (személynevét) licencüzletek nyitásához, tette ezt eleinte Franciaországban, majd később világszerte. Ezzel az haute couture-t a szélesebb közönség számára is közelebb hozta, a „pórnép” előtt is megnyitotta a magasabb divat világát.

pc_nok.jpg

Mint a legtöbb, sikeres tervezőtehetséget, őt is rendkívüli üzleti érzékkel  áldotta meg az ég. Hamar észrevette, hogy van világ a divaton túl is; vállalkozása karóráktól lakberendezési tárgyakon, porcelánokon, kerámiákon és bútorokon át elektromos cikkekig, autók belső térkialakításáig, az etetőszéktől a babakocsiig terjed. A termékek egyre nagyobb körében látta meg a lehetőséget, legutóbb a vízben… Már a hetvenes években építgette kapcsolatait  a Kínai Népköztársasággal, egyenruhát tervezett a kínai posta, rendőrség és hadsereg számára. 1965-ös, André Courrèges tervezővel közös, elhíresült párizsi bemutatóján elsőként küldött gumicsizmás manökeneket a kifutóra, fényes, műanyag kabátban és nadrágban. Ugyancsak ő hozta divatba a kötényruhát.

Pierre Cardin ma Théoule-sur-Merben él, Cannes mellett. Cardin jelenleg mintegy nyolcszáz céget birtokol száznyolcvan országban, ahol körülbelül kétszázezren dolgoznak, egyebek mellett négy színháza is van (pl. a párizsi Théâtre des Ambassadeurs), de szállodákat, más kastélyokat is tulajdonol, továbbá médiaérdekeltségei is vannak.

pc_colors.jpg

Pletykák és mendemondák

Érdekes, de a mester magánéletéről nem sok híradás kering a világhálón, a keresőbe beírva, többnyire eladó babakocsik, órák és etetőszékek jelentkeznek találatként. Azért akad egy-két csemege: a pletykák szerint, 2009 óta egy sanghaji székhelyű vállalat készül megvásárolni a francia divatóriás kínai licenceit… pc_lead.jpgA tavaly 87 éves Cardin, a divatmogul, az  alapító 2009 júniusában jelentette be, hogy eladja a cég kiegészítő- és textillicenceit Kínában, kétszázmillió euróért (285 millió USA-dollár). A kínai licencek kiterjednek a férfiöltönyökre, a hétköznapi viseletre, a női ruházati cikkekre, valamint a kiegészítőkre is…

Lacoste település, aminek egyébként semmi köze a hasonló nevű ruházati márkához, aggódik jövőjéért. Ugyanis Pierre Cardin már a negyvenkettedik épületet vásárolja meg a faluban. Lakói azzal vádolják Pierre Cardint, hogy megsemmisíti településüket. A számos felvásárolt épület között van Sade márki, 18-19. században élt francia arisztokrata író kastélymaradványa is. A dizájner eddig több mint harmincmillió dollárt fektetett be itteni ingatlanokba. Nyitott továbbá egy kávázót is, amely a De Sade márki nevet kapta, valamint nyaranta zenei fesztiválokat szervez a fiataloknak.

Mindezek ellenére a helyiek aggódnak, mivel attól félnek, hogy a divattervező felvásárolja az összes eladó ingatlant a településen, és a magas árak miatt az új generációnak nem lesz lehetősége megvenni az épületeket. Az aggódó lacoste-iak fő gondja, hogy kié lesz a falu az agg mester halála után. Cardin reakciója:  pc_sig.jpg„Nem értem ezeknek az embereknek a felháborodását, hiszen semmit sem tettek a falujukért, ahol egészen sokáig nem volt csatorna, sőt, éjszakánként még áram sem. A települést én mentettem meg…”

(Összeállította: SzoSzi)

0 thoughts on “Divatikonok – 80 felett is töretlenül: Pierre Cardin

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.