Az érzelmi stresszoldás

Posted on Posted in Pörgés

A kutatók rájöttek, hogy az agynak egy bizonyos része az Amygdala a felelős a félelmünkért. Amíg a kisgyerekeknél félelem érzete az Amygdala-n belül marad, addig a felnőtteknél az agy más tartományára is átterjed, többek között a Hippocampus-nak nevezett tartományra is, mely nélkülözhetetlen szerepet játszik összetett információk, események memorizálásában.

A Columbia Egyetem Orvosi Központjában két tudósnak, Dr. Etkins és Dr. Hirsch-nek sikerült megtalálniuk a félelem keletkezésének irányvonalát. A félelmet az Amygdala észlelte, majd továbbküldte a homloklebenyhez kiértékelésre, ami a stressz oldás mechanizmusának megértése szempontjából kulcsfontosságú.

Stressz hatására a vér átcsoportosul az első agyi területekből a túlélésért felelős ősibb agyi területekbe; belső szervekből a vázizmokba; felhalmozódik a harci vagy stressz hormonok szintje is és szervezet elkezdi lebontani őket. Így újabb vérátcsoportosításra van szükség a májba, vesébe, tüdőbe.

A stresszre lezáródik a homlok lebeny hajszálér hálózata, így nem tudjuk használni funkcióit, azaz a probléma megoldást, a helyzet átgondolását, értékelését. Helyette túlélünk, azaz a primitív, régi, a jelen helyzethez nem megfelelő túlélési mintákat használjuk.

A kineziológiai rendszerekben általánosan használt stressz oldó technika a homlok dudorok tartása. Ezek a pontok a szemöldök és a hajas fejbőr közötti területen találhatók. Két kis dudort érezhetünk ezen a területen, a homlokunkon.

Homlokdudorok tartása utat nyit a véráramlásnak, bekapacsolva így a homloklebenyt és ez által újra átgondolhatóvá válnak a különböző traumatikus szituációk. Tudatos irányítást nyerünk a helyzet felett és képesek lesünk a reagálás helyett új döntéseket hozni, új viselkedést kialakítani, ami már megfelelő az adott jelenbeli helyzetnek. Sokszor önkéntelenül is használjuk ezt a technikát, amikor feszültek vagyunk, megfogjuk homlokunkat. Ami új benne az a tudás, hogy tudjuk, mitől működik.

homlok-tarkó (HT) tartás már kicsit mélyebb stressz oldást tesz lehetővé.

Kivitelezése: egyik tenyerünket helyezzük a homlokunkra, míg a másikat a koponyánk hátulján található nyakszirt lebeny területére helyezzük. Ezen a területen hátul szintén található két dudor. Ezeket szemvezérlő pontoknak hívjuk, és a vizuális memória (látókéreg) területén találhatók.

Ez a tartás elősegíti, hogy a múltbeli problémákhoz kapcsolódó emlékek könnyebben a felszínre kerüljenek, így újra átgondolhatóak, képesek leszünk újra “keretezni” a múltbeli eseményeket így feloldva a kapcsolódó érzelmi stresszt.

Otthoni gyakorlásra, önkezelésre is ajánlott a két gyakorlat közül valamelyik. Végezze naponta két alkalommal reggel és este. Reggel gondolja át a napját: mit kell tennie, miket kell elvégezni, kivel, miről, mit kell megbeszélnie.  Hasznos gyakorlat, mivel így előre stesszmentesíthetőek bizonyos szituációk.

Este gondolja át mi történt Önnel, miket tett meg, hogyan zajlottak egyes események, mit csinálna másképpen. Ezzel a gyakorlattal pedig stressze mentesítheti az eltelt napot és alvása, pihenése is nyugodtabb lesz.

lamac

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük